Content ontwikkelen

Content verwijst naar alles wat je voor de website maakt, van geschreven tekst tot foto’s, van productinformatie voor een database tot een evenementenkalender. Je kunt besluiten om de content productie aan een copywriter uit te besteden, een of meer werknemers aan te wijzen als content expert of deze oplossingen te combineren. Hoewel het gebruik van foto’s door snellere internetverbindingen bijna volledig is ingeburgerd, zal een pagina die er langer dan 6 seconden over doet om te laden weinig bezoekers trekken. Sla elke foto in het juiste bestandstype op om de downloadtijd te beperken: JPG-bestanden die kleiner zijn dan 85 kilobyte, of zelfs nog kleiner als er meerdere foto’s op een pagina staan.

Gebruik kleinere afbeeldingen van 10 tot 20 KB, zogeheten thumbnails, waar mensen op kunnen klikken als ze de afbeelding in een nieuw venster groter willen zien. Dit proces wordt vooral gebruikt voor pagina’s met veel afbeeldingen, zoals een catalogus van een ePages webwinkel.

Als foto’s een onlosmakelijk deel uitmaken van je verhaal of van de boodschap die je wilt overbrengen, moeten ze goed zijn! Door te kleine, te onscherpe, te drukke foto’s of foto’s met slechte verhoudingen krijgen je bedrijf en je producten een slecht imago. Huur een professional in, koop rechtenvrije stockfoto’s van bijvoorbeeld www.istockphoto.com of zoek afbeeldingen in het publieke domein (dus vrij van auteursrechten). Gebruik nooit zonder toestemming afbeeldingen van anderen!

Multimedia gebruiken
Multimedia, soms ook wel interactieve media genoemd, zijn populairder geworden nu het gebruik van breedband explosief is toegenomen. Audioclips, muziek, video, virtual reality en Flash-animaties vallen allemaal in deze categorie. Ik noem hier enkele mogelijke redenen om multimedia op je site te gebruiken: De media voegen marketingwaarde toe. Je kunt er wellicht je naamsbekendheid mee vergroten of een product aan de man brengen (bijvoorbeeld met een virtuele rondleiding van onroerend goed of een complex product) of een proces of dienst uitleggen (bijvoorbeeld met video). Je kunt er ook je expertise mee laten zien.

Ondanks alle maatregelen om je site snel te laten laden weet Google altijd wel weer genoeg te vinden om alles te optimaliseren. Volgens sommigen gaat de lol er vanaf met al dat “optimaliseren”. Daar zit wel wat in. Google laat je echter weinig keus.