Je website na Google dance

Wanneer Google zijn algoritme aanpast, ook wel eens de gehate Googledance genoemd, huivert de hele SEO wereld, balen ze enorm, en breken er slapeloze nachten aan.
Net als bij een stoelendans stijgen sommige sites na een google-dance plotseling in de rangschikking en staan andere in de kou als de muziek stopt. Je merkt snel of er iets is veranderd als je regelmatig je PageRank in Google controleert. Ook wij hebben dit meegemaakt, maar ook met klanten. Vaak blijkt wel dat het een en ander samenhangt met de “afwaardering” van je website.

In tegenstelling tot Google, waar de nadruk ligt op inkomende links, vertrouwen de meeste zoekmachines op de interne consistentie van websitecontent en trefwoorden om zoekmachine resultaten te genereren. Yahoo! is een van de belangrijkste zoekmachines die resultaten genereren op basis van metatags. Een lange reeks metatags was van groot belang toen internet net opkwam en gaf een gestructureerde beschrijving van een website voor internetgidsen. Metatags staan aan het begin “head” van de code op elke webpagina en geven zo informatie aan browsers en zoekmachines.

De meeste metatags zijn niet meer nodig, maar drie soorten hebben nog enige waarde: die voor de titel, die voor een beschrijving van de pagina en die voor trefwoorden.
De titeltag is de belangrijkste. Hij staat boven de toolbar in de browser en is zichtbaar in de zoekresultaten bij Google. Houd deze beperkt tot zes tot tien woorden, of ongeveer vijftig karakters, waaronder één of twee zoektermen voor die pagina. Zet eerst je trefwoorden en dan pas je bedrijfsnaam, niet andersom. Elke zoekmachine breekt de titeltag namelijk op een andere lengte af. Je bedrijfsnaam staat op zo veel plekken op je site dat het niet uitmaakt als die eraf wordt geknipt.

Meestal wordt een deel van de description tag door zoekmachines getoond in de zoekresultaten. Het is dus erg belangrijk dat deze tekst mensen aanspreekt. In combinatie met een goede titel kan dit ervoor zorgen dat mensen voor jouw site kiezen in de lijst met zoekresultaten in plaats van voor je concurrent. Laat je de descriptiontag leeg, dan wordt meestal de tekst uit de eerste paragraaf gebruikt. Naarmate zoekalgoritmen beter worden, worden deze metatags steeds minder belangrijk voor de PageRank. Ze kunnen echter in sommige gevallen voordelen opleveren en helpen je om content op een praktische manier te structureren.

Je kunt de metatags van elke website zonder moeite bekijken; kijk maar in de brontekst in je browser. Klik in Internet Explorer gewoon met de rechtermuisknop op een internetpagina en kies ‘Bron weergeven’ (of‘Pa-ginabron bekijken’ in Firefox). Je kunt ook de toolbar in je browser gebruiken. Kies ‘Beeld / Bron’ in Internet Explorer (of ‘Beeld / Paginabron’ in Firefox). De metatags verschijnen ergens bovenaan in een apart venster net onder de tag “head”. Besteed niet te veel tijd aan metatags, aangezien ze zo snel veranderen. Als tags met de content van een pagina te maken hebben, leveren ze vaak meer punten op bij zoekmachines.

Effectieve tags hebben trefwoorden, maar je kunt niet één pagina optimaliseren voor alle trefwoorden die op je site van toepassing zijn. Herhaal in plaats daarvan niet meer dan dezelfde vier trefwoorden (of zoektermen) op diverse plekken op een pagina. Optimaliseer vier andere trefwoorden op een andere pagina. Als je dit goed doet, verschijnt een bepaalde pagina van je website in de resultaten voor een groot aantal veelgebruikte zoektermen.