Schrijven voor Google

Om je tekst zoekmachinevriendelijk te maken, hoef je natuurlijk niet anders te schrijven dan je al gewend was. Een duidelijke structuur en een plezierige stijl zijn bedoeld voor de bezoekers voor wie je schrijft, maar tegelijkertijd houden ook zoekmachines van teksten die duidelijk zijn opgebouwd en geformuleerd.

Om te beginnen zie je vier tips die voor zoekmachinevriendelijk schrijven van belang zijn:
– zet belangrijke informatie boven aan de pagina.
– Een onderwerp per alinea, maximaal zo’n vijf regels per alinea.
– Gebruik een goede titel en veel tussenkoppen.
– Schrijf hyperlinks die de bestemming duidelijk maken.

Als je de bovenstaande tips volgt, draagt dat al bij aan de zoekmachinevriendelijkheid van je tekst. Maar hoe scherp je je teksten verder aan? Content bieden van goede kwaliteit is een basisvoorwaarde. Als je te weinig waardevolle content hebt, dan kom je nooit hoog terecht in de lijst met zoekresultaten, hoe je de site verder ook optimaliseert. Als je regelmatig kwalitatief goede, actuele, onderscheidende content toevoegt, dan maak je daarmee zowel je bezoekers als zoekmachines gelukkig. Natuurlijk hoeft niet alle prominente content voortdurend vernieuwd te worden. Wel is het goed om in elk geval de meest geraadpleegde en actuele pagina’s regelmatig te updaten. Zorg ervoor dat de actuele informatie altijd naar boven drijft. De bezoeker en de zoekmachine vinden die informatie dus op de meest prominente plaatsen op de website, de homepage en inhoudsoverzichten enzovoort.

Gebruik in je webtekst woorden die de bezoeker kent. Wees je ervan bewust dat de terminologie die voor vakgenoten heel gewoon is, voor je doelgroep misschien ongebruikelijk is. Als je op je website bijvoorbeeld informeert over geluidstechniek, dan is de kans groot dat de bezoeker zoekt op termen als decibel, DAT, WAV etc. Wie zoekt naar een website, gebruikt vaak maar een paar zoektermen: goedkope auto of last minute Amerika. Probeer die korte, eenvoudige formulering ook in je webtekst te gebruiken. Denk daarbij ook aan synoniemen: als je een artikel schrijft over auto’s, gebruik dan bijvoorbeeld in de tekst ook voertuigen.

Relevante zoekwoorden gebruiken maakt je website niet direct populair. Maar als de juiste woorden op de juiste plaatsen in je tekst voorkomen, begrijpen zoekmachines wel beter waar het allemaal over gaat. Veel mensen gebruiken twee of drie zoekwoorden. Daarom heb je bijvoorbeeld bij wandelvakantie oostenrijk al veel meer kans om de juiste bezoekers te trekken dan bij het algemene wandelvakanties, want er zijn natuurlijk veel meer aanbieders met dat algemene zoekwoord.

Niet TE creabea met formuleren
Dat het belangrijk is om zoektermen te gebruiken die de bezoeker begrijpt, betekent ook dat je moet oppassen met woorden die de bezoeker niét zou gebruiken. Pas op met creatieve, zelfbedachte woorden, vakjargon. Bezoekers herkennen die niet meteen, en ze zullen die zeker niet spontaan gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw informatie. Gebruik in je webtekst dus liever het saaie, alledaagse synoniem. Als je tekst over wandelvakanties gaat, dan is het niet handig om bijvoorbeeld een creatieve titels te gebruiken. Als je kernbegrippen uit je tekst gewoon saai benoemt en alledaagse woorden gebruikt, snapt Google direct waar je het over hebt.

Soms moet je een afweging maken tussen ‘aantrekkelijk voor de bezoeker’ en ‘aantrekkelijk voor zoekmachines’. Een feitelijke titel helpt Google wel op weg:‘Wandelvakanties steeds populairder’. Specifiek en informatief formuleren betekent ook dat je marketingjargon als oplossingen moet vermijden. Elk bedrijf biedt oplossingen, dus dat woord op zichzelf is vrijwel betekenisloos voor zoekmachines. Hoe weet je wat de beste keywords zijn? Je kunt daarvoor gebruikmaken van een speciale analysetool voor websites, zoals Google Analytics.

In de meeste contentmanagementsystemen (CMS Joomla!) kun je metadata per pagina invoeren: keywords en een ‘beschrijving’ die de inhoud van het document verduidelijken. Je kunt zoekmachines daarmee helpen om te begrijpen waar je pagina of artikel over gaat. Zoekmachines gebruiken op de pagina met zoekresultaten vaak de korte beschrijving meteen onder de paginatitel. Zorg ervoor dat je meta beschrijving woorden bevat waarvan je verwacht dat de bezoeker ze als zoekterm gebruikt. Als er een goede match is tussen zoekopdracht en de meta beschrijving, is dit de eerste tekst die je bezoeker te zien krijgt op de zoekresultatenpagina.

Als je afbeeldingen in de tekst invoegt, kun je ook daaraan tekst toevoegen voor zoekmachines. Zoekmachines kunnen immers wel tekst analyseren, maar snappen niets van afbeeldingen: dat zijn betekenisloze databestanden. Bovendien kun je een alt-tekst invullen als je een afbeelding invoegt. Dat is een korte beschrijving die verschijnt wanneer de bezoeker met de muis over de afbeelding gaat. Ook daar is een specifieke tekst als ‘Voordelige wandelvakanties in Griekenland’ beter dan het algemene ‘wandelvakanties’.

Dit zijn slechts uitgangspunten die aangeven hoe je moet werken, en waar je mee te maken hebt. Niet iedereen volgt alles nauwkeurig, dat doen wij ook niet omdat ook Google heeft laten weten “overmatig” SEO op pagina’s anders te gaan beoordelen.