Teksten checken

Een goede schrijver word je ook door heel veel websites te bekijken en oefenen, al je het in het begin misschien moeten laten doen.
Met miljoenen voorbeelden onder handbereik kun je best veel leren uit de praktijk. Loop eens een aantal sites na die wat checklist onderwerp of aanpak betreft vergelijkbaar zijn met de site(s) waar jij voor werkt. Welke pagina’s vind je goed, welke niet? Wat zijn prettige koppen, wat is een paginalengte die je bevalt, hoe zit het met de toon en stijl?

Dit is slechts om te kunnen oefenen en niet om teksten te “bruiklenen”.
Checklist voor pagina teksten

– Past de tekst bij de doelgroep?
– Voor wie is je tekst geschreven? Ga op de stoel van de bezoeker zitten. Beantwoordt de tekst op een duidelijke manier de vragen van de bezoeker? Is de tekst niet te technisch,te ambtelijk,te moeilijk voor de beoogde bezoeker? Schrijf je niet‘over het hoofd van de bezoeker heen’?
– Zit de site logisch in elkaar?
– Is de site duidelijk ingedeeld: vindt de bezoeker snel de pagina die hij zoekt? Staat de informatie die je hebt toegevoegd, op een plaats die de bezoeker verwacht?
– Vindt de bezoeker via de menu’s op de site gemakkelijk zijn van homepage naar de content pagina die hij zoekt?
– Zijn je pagina’s goed opgebouwd?
– Past de lengte van content pagina’s bij het doel van de bezoeker?
– Gebruik je een titel, koppen, leads, korte alinea’s en kaders om de tekst overzichtelijk te maken?
– Bevat de homepage niet te veel tekst en verwijst hij de bezoeker overzichtelijk en aantrekkelijk door naar de content?
– Zijn hyperlinks helder en aantrekkelijk?
– Helpen de hyperlinks de bezoeker snel en eenvoudig naar zijn doel?
– Gebruik je geen vage link teksten, zoals klik hier?
– Is de tekst makkelijk leesbaar?
– Zijn zinnen kort en duidelijk opgebouwd?
– Is de stijl actief? Bevat de tekst geen overbodige afstandelijke en ouderwetse formuleringen of vakjargon?
– Bevat de tekst geen jargon dat de bezoeker niet begrijpt?
– Is de stijl aantrekkelijk en persoonlijk?
– Is de formulering creatief en afwisselend? Gebruik je voorbeelden, eigentijdse woorden, spreek je de bezoeker aan?
– Is de stijl vriendelijk en positief? Spreek je de bezoeker aan met u of jij?
– Is de tekst zoekmachinevriendelijk?
– Is de site up-to-date? Bied je de bezoeker relevante, actuele content?
– Gebruik je de juiste zoektermen in je tekst? Gebruik je de woorden van de bezoeker?
– Staat belangrijke informatie boven aan de pagina?
– Hou je alinea’s kort: één onderwerp per alinea?
– Is de formulering van titels, koppen en hyperlinks geschikt voor zoekmachines: feitelijk en begrijpelijk?
– Bevat je tekst voldoende hyperlinks naar andere pagina’s in de site en naar andere relevante sites? Wordt er ook door anderen naar jouw site gelinkt?
– Zijn op veelbezochte sites jouw bijdragen te vinden inclusief een link terug naar jouw site?
– Maak je gebruik van Twitter, Linkedin en Facebook om je zichtbaarheid te vergroten?