Teksten samenvatten

Stel, je wilt een langere tekst voor het web samenvatten. Bijvoorbeeld om een notitie van twee pagina’s geschikt te maken voor gebruik op internet. Hoe kom je tot de kern?

Stap A: Selecteer
Zoek naar de belangrijkste informatie uit de tekst. Als de tekst goed in elkaar zit, vind je die in de inleiding, in de conclusie, in de kopjes. Hou bij het selecteren je doelgroep voor ogen. Is de samenvatting bedoeld voor globale lezers? Dan gaat het om de kern, de conclusies, de harde, aansprekende feiten.

Stap B: Orde
Zet de geselecteerde informatie wel in een logische volgorde. In de web samenvatting kies je vaak een andere volgorde dan in de tekst zelf: net zoals bij elke content pagina staat het belangrijkste bovenaan.

Stap C: Schrijf de samenvatting
Zet het geselecteerde materiaal in een samenhangende tekst. Als je moeite hebt om los te komen van de oorspronkelijke tekst, probeer je dan voor te stellen hoe je de hoofdlijnen daaruit mondeling zou uitleggen aan iemand die het onderwerp niet kent, maar er wel in geïnteresseerd is. Zoals bij elke webpagina geldt: maak in de samenvatting ruim gebruik van trucjes die het overzicht vergroten. Ook hier moet je dus niet zuinig zijn met tussenkopjes, nummering van items of opsommingen met vette stippen.

Stap D: Controleer je werk
Herlees je samenvatting en kijk of je de kerninformatie inderdaad bovenaan hebt staan, met de ondersteuning daarna. Een tweede belangrijke vraag: is de samenvatting zelfstandig leesbaar? Het is natuurlijk niet goed als de lezer om de samenvatting te begrijpen alsnog de hoofdtekst nodig heeft. Controleer of de samenvatting niet te lang is. Schrap tot je niet meer schrappen kunt (kan leuk zijn). Een web samenvatting is heel kort: hou de samenvatting liefst beperkt tot honderdvijftig of tweehonderd woorden. Zo krijgt je lezer een goed beeld van de tekstinhoud binnen één web scherm.

Tips voor formulieren
Er zijn nog meer typen webpagina’s, naast homepages en content pagina’s. Een derde soort is de actiepagina, een pagina waarop de bezoeker iets doet. Een actiepagina waar je als tekst schrijver veel invloed op kunt hebben, is het formulier. Dat vind je op vrijwel elke site: bijvoorbeeld om mensen in de gelegenheid te stellen informatie aan te vragen, of om een bestelling te plaatsen.

Als je wil dat je site wordt opgemerkt door zoekmachines als Google, is dat nog een argument om de tekst van hyperlinks informatief te formuleren. Zoekmachines lezen hyperlinks; staat daar relevante informatie in, dan telt die mee bij de beoordeling of de site het zoeken waard is. Links met als tekst klik hier zijn voor een zoekmachine zinloos.

Zeker in menu’s en op knoppen en dergelijke is er weinig ruimte voor hyperlinkteksten. Bezoekers moeten in een oogwenk doorhebben wat er staat en waar de link heen leidt. Daar telt niet alleen het aantal woorden, maar is ook een kort woord beter dan een lang woord. Dus,..liever Contact dan Contactinformatie en liever Bestellen dan Bestelprocedure.

Heb je wél de ruimte, bijvoorbeeld als je links opneemt in de tekst zelf? Dan mag de link natuurlijk langer zijn. Probeer de hyperlink nooit langer te maken dan één regel.Als de hyperlink over twee regels doorloopt, kan de lezer de indruk krijgen dat het om twee links gaat. Hyperlinks moeten voor zichzelf spreken. Er is iets mis als je de lezer in woorden moet uitleggen waar hij elders op de pagina een link kan vinden.