Website Google vriendelijk maken

Google is goed voor bijna 90 procent van alle zoekopdrachten. Door zijn dominante positie op de zoekmachinemarkt stelt Google zelf regels op voor het positioneren van sites in zoekresultaten en verandert ze vaak (helaas). Sommige veranderingen komen voort uit eigen onderzoek of uit concurrentiedruk. Google wil voorkomen dat grote, rijke bedrijven de zoekresultaten permanent domineren en dat het systeem wordt gemanipuleerd, zodat mensen op slinkse wijze hun PageRank kunnen verbeteren, ook wordt Google hier zelf van beschuldigd en niet geheel onterecht. Google’s benadering van zoekresultaten wordt bepaald door website relevantie, zoals wij het zouden benoemen. Deze benadering legt enorm veel nadruk op inkomende links van aanverwante sites. Een site die vanuit ons perspectief goed ontworpen is en goede links met andere sites heeft, doet het in theorie goed op Google. Theoretisch dan, maar ook daarmee kun je Google “belazeren”.

Houd je verwachtingen van je marketinginspanningen realistisch. Het doel is om een bepaalde pagina van je website vermeld te krijgen met een aantal zoektermen die echte mensen ook echt gebruiken. Het is niet nodig dat elke pagina en elk trefwoord op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt. Bepaal welke zoektermen voor jou het belangrijkst zijn, vooral als je maar weinig tijd kunt besteden aan SEO en geen geld hebt om dit door Hithost te laten doen.

Zelfs als je een bestaande site hebt, kan het enkele weken duren voordat Google een nieuw design volledig geïndexeerd heeft. Meestal zie je eerst je homepage en volgen andere pagina’s later, afhankelijk de grootte van de site. Omdat Google nu voortdurend indexeert, hoef je geen vaste periode te wachten. Het duurt echter altijd maximaal een paar maanden voor je link aanvragen hun vruchten afwerpen, dus je positie in de zoekresultaten van Google kon wel eens langzamer stijgen dan je zou willen.