Zakelijke website opzetten

Succesvolle zakelijke websites komen niet per ongeluk tot stand.

– Een designconcept maken op basis van je doelgroep
– Content schrijven vanuit een marketingperspectief
– Calls to action doeltreffend gebruiken

Bedrijven met vakkundige internetmarketingspecialisten zetten ieder item doelbewust op een specifieke plek op de pagina, denken na over elk kopje en bepalen het effect van elk grafisch element en elke foto. Ze geven niet lukraak bakken met geld uit in de hoop dat een site zijn marketing- en verkoopdoelen haalt. Als die bedrijven georganiseerd kunnen zijn, kun jij dat ook. Een dergelijke aandacht voor details kan meer tijd in beslag nemen, maar hoeft geen extra geld te kosten. Je bedrijfsdoelen en doelgroep(en) bepalen het ontwerp van je site. Van die factoren hangt af wat je site uitstraalt en hoe bezoekers er doorheen navigeren, wat vaak de look and feel van een website wordt genoemd.

Over de structuur van je website nadenken
Het belangrijkste criterium voor een succesvolle zakelijke website is of je je doelstelling ermee bereikt. Een site hoeft niet mooi te zijn of met de allernieuwste snufjes te zijn uitgerust, zolang je er maar winst mee maakt. Het op een na belangrijkste criterium is hoe goed de site werkt vanuit de gebruiker gezien. Hoe gemakkelijker gebruikers kunnen krijgen wat ze willen, of dat nu het kopen van een product, het verkrijgen van informatie of contact met anderen is, des te meer succes je site zal hebben.
Bezoekers naar specifieke acties leiden
Direct marketingtechnieken zijn erg nuttig om gebruikers tot de gewenste acties aan te sporen. De vier standaardstappen van direct marketing gelden ook voor de structuur van websites:

Aandacht: Trek de aandacht met grafische elementen, een pakkende kop en een voordeelgerichte lead. Je hebt vier seconden om bezoekers ervan te overtuigen dat je site iets te bieden heeft.

Interesse: Wek de interesse met je design en navigatie. Zorg voor interessante keuzen, zodat mensen ook naar andere pagina’s op je website gaan en je tijd en ruimte krijgt om bezoekers met je producten, diensten en voordelen te laten kennismaken.

Kooplust: Wek de kooplust en een gevoel van urgentie op, zodat bezoekers steeds meer zin krijgen om actie te ondernemen. Gebruik contenthulpmiddelen om de kooplust bij je publiek aan te wakkeren, zoals goede marketingteksten, foto’s, speciale aanbiedingen, online activiteiten of spelletjes op de site.

Actie: Maak van meet af aan duidelijk wat je van bezoekers wilt, of je nu wilt dat ze online iets kopen, opbellen, een e-mail sturen of zich voor een nieuwsbrief aanmelden. Benadruk vervolgens dat die actie nauwelijks moeite kost.